سنگ طرح چوب

جدیدترین هاپربازدیدترین هامحبوب‌‌ترینپرفروش‌ترینارزان‌ترینگران‌ترین
تعداد نمایش 122448

سنگ طرح چوب

استفاده از چوب و طرح های چوبی در نمای خارجی و داخلی ساختمان ها بسیار رایج است. افراد زیادی مایل به زندگی و کار در محیط هایی هستند که از طرح چوب در دکوراسیون آن‌ها استفاده شده باشد. اما قطع درختان برای تامین این یا کار منطقی به نظر نمی‌رسد و میزان درخت‌های قطع شده در حالت عادی نیز پاسخگو این نیاز‌ها نیست. در نتیجه سنگ‌هایی که طرح چوب دارد تولید و به بازار عرضه شده‌اند. با استفاده از این نوع سنگ‌ها می‌توان به جای قطع چندین درخت، از دکوراسیونی با طرح چوب که دوام بیشتری نیز دارد، لذت برد. در ادامه بیشتر با این نوع سنگ آشنا خواهیم شد.

سنگ طرح چوب چیست ؟

جنس سنگ‌های طرح چوب خاص و منحصر به فرد است. این نوع سنگ جزو سنگ‌های رسوبی که همان خانواده سنگ‌های ماسه‌ای سند استون به حساب می‌آید. از طرفی سنگی طبیعی بوده و هیچ سنگی به این میزان شبیه به چوب نیست. همین موضوع سبب شده استحکام و مقاومت سنگ طرح چوب بسیار بالا باشند و بتواند در هر نوع آب و هوایی کیفیت خود را حفظ کند. این نوع سنگ ها ظاهر بسیار زیبایی دارند و قیمت آن‌ها نیز بسیار مناسب است؛ بنابراین می‌تواند هم در نمای بیرونی و هم نمای درونی مورد استفاده قرار گیرد.

کابرد های سنگ طرح چوب

سنگ‌های طرح چوب را می‌توان برای پوشاندن سطوح مختلفی از ساختمان به کار برد. این سنگ‌ها همچنین در خارج از ساختمان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. سنگ‌ها مذکور به دلیل ویژگی‌های مثبتی که در خود جای داده، کاربردهای مختلفی دارد. در این قسمت با کاربرد این محصول بیشتر آشنا می‌شوید.

  • نمای خارجی و داخلی ساختمان: مهم‌ترین استفاده‌ای که می‌توان از سنگ‌ طرح چوب داشت، به کارگیری آن به عنوان سنگ نما طرح چوب ساختمان است. البته می‌توان تنها قسمتی از نمای ساختمان (بخش پایین آن) را با این نوع سنگ پوشاند. در صورتی که دیوارهای کناری درب ورودی با این نوع سنگ پوشانده شود، نمایی زیبا و شیک خواهید داشت. در واقع بسیاری از افراد مایل به استفاده از سنگ طرح چوب هستند که گاهی نیز آن را با ترمو وود ترکیب می‌کنند.
  • پوشاندن کف محوطه بیرونی: علاوه بر دیوار می‌توان کف محوطه‌ها را نیز با سنگ طرح چوب پوشاند. معمولاً سنگ طرح چوب برای کف را در آپارتمان‌ها و ویلاها به کار می‌برند؛ چرا که هم زیبا هستند و هم استحکام و کیفیت‌شان در سطح بالایی قرار دارد.
  • دیوارهای داخلی ساختمان: در هر ساختمانی نیاز است دیوارهای داخلی از جمله پشت بام، راهرو، لابی و پارکینگ با استفاده از سنگ‌های مناسب پوشانده شوند. سنگ طرح چوب گزینه مناسبی برای پوشاندن این دیوارهای داخلی ساختمان است. اگر در یک پروژه ساختمانی استفاده از چوب ترمو در دستور کار قرار گرفته باشد می‌توان با جایگزین کردن آن با این نوع سنگ، هم نمای مورد نظر را داشت و هم مقاومت نما را بالا برد.
  • ایجاد آب‌نما و شومینه: دو مورد مهم از موارد دکوراتیو ساختمان‌ها، آب‌نما و شومینه هستند. این دو مورد را می‌توان با استفاده از سنگ‌های طرح چوب ساخت که بدین ترتیب ظاهری شبک و کلاسیک خواهند داشت؛ به ویژه اگر رنگ سنگ‌ها قهوه‌ای تیره باشند.

انواع سایز سنگ های طرح چوب

سنگ‌های طرح چوب در ابعاد مختلفی به تولید می‌رسند. معمولا اندازه عرض این نوع سنگ‌ها۴۰ ،۳۰، ۲۵، ۲۰ و ۱۵ سانتی متر است. البته تعداد سنگ‌هایی با عرض ۴۰ سانتی متر بیشتر از سایر انواع آن است. هر یک از این سنگ‌ها در موقعیت‌های به خصوصی کاربرد دارند‌. از لحاظ قیمت باید گفت که نمونه‌هایی با عرض ۴۰ سانتی متر به نسبت گران‌تر هستند. این نوع سنگ به صورت سنگ فرشی و در اشکال مربع و مستطیل نیز تولید می‌شود.

مزیت های بکار گیری از سنگ طرح چوب

همان‌طور که دانستید سنگ طرح چوب کاربردهای بسیاری دارد که همین موضوع نشان دهنده مزایای بسیار آن است. در واقع قابلیت‌های منحصر به فرد آن، سبب شده برای استفاده در فضاها و موقعیت‌های مختلف مناسب باشد. اما این نوع سنگ چه مزایایی دارد؟ در ادامه با یکدیگر آن‌ها را میشناسیم.

  • استحکام و قدرت بالا
  • قیمت به صرفه
  • امکان سفارش در رنگ‌های مختلف
  • امکان استفاده از آن در انواع فضاها از جمله کف محوطه، دور استخر و نمای بیرونی و داخلی.
  • طراح زیبا و شباهت بسیار آن به چوب واقعی
  • توانایی بالا برای مقاومت در برابر آب و هوای مختلف، آسیب و هوازدگی

معایب استفاده از سنگ طرح چوب

هر محصولی در کنار مزایا، معایبی نیز دارد. این قانون شامل حال سنگ طرح چوب نما نیز می‌شود. نمی‌توان این نوع سنگ را به دلیل معایبش به طور کامل حذف کرد؛ بلکه دانستن معایب این نوع سنگ به ما کمک می‌کند در انتخاب خود با دقت عمل کنیم و تمام جوانب را بسنجیم.

  • جذب کردن مقدار زیاد آب
  • آسیب پذیر بودن در برابر رطوبت
  • شوره زدن سنگ در صورتی که برای مدتی در معرض رطوبت باقی بماند
  • ساب پذیر و براق نبودن سنگ طرح چوب
  • قابلیت چسبندگی کم‌تر به ملات در حین اجرای نماسازی

نکات مهم قبل از خرید سنگ طرح چوب

 با وجود مزایای بسیار سنگ طرح چوب، نمی‌توان بدون تحقیق و بررسی دست به خرید زد. در واقع هنگام خرید هر محصولی باید به نکات مربوط به آن توجه داشت. به همین دلیل در ادامه نکاتی را آورده‌ایم تا خریدی مطمئن‌تر و رضایت بخش‌تر داشته باشید.

  • انتخاب فروشگاه مطمئن: همیشه خرید مناسب، از یک فروشگاه معتبر و مطمئن انجام می‌شود. این نوع فروشگاه‌ها ضامن کیفیت و دوام محصولات خود هستند. همچنین قسمت محصولات به میزان بالایی تحت تاثیر فروشگاه انتخابی است.
  • توجه به قیمت: با وجود این که قیمت سنگ طرح چوب مقرون به صرفه است، اما نیاز به مقدار بالایی از این سنگ برای پوشاندن سطوح گسترده، سبب می‌شود توجه به قیمت و محاسبه هزینه نهایی پوشاندن سطوح ضرورت یابد. کیفیت و سایز مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت سنگ مصنوعی طرح چوب هستند.
  • توجه به جنس و بافت: سنگ‌ها از نظر کیفیت در درجه‌های مختلفی دسته بندی می‌شوند. با بالا رفتن کیفیت سنگ، به طبع قیمت و درجه آن افزایش پیدا می‌کند. شما باید هنگام خرید به جنس سنگ‌ها توجه داشته باشید تا کیفیت آن با نیاز شما و هزینه‌‌ای که می‌پردازید تناسب داشته باشد. از نشانه‌های کیفیت بالای یک سنگ طرح چوب می‌توان به صاف و بدون گره بودن آن اشاره کرد.
  • تناسب طرح و رنگ با دکوراسیون: استفاده از هر عنصری در دکوراسیون یک ساختمان باید با دقت انجام شود؛ چرا که هماهنگ بودن طرح و رنگ آن با سایر اجزای دکوراسیون تضمین کننده نمای زیبای ساختمان است.

تفاوت سنگ طرح چوب با چوب ترمو وود ؟

همانطور که از نام ترمو وود پیدا است یک نوع از مصالح طرح چوب بوده که معمولا به رنگ‌های گرم دیده می‌شود. به همین دلیل این نوع چوب  طرفداران بسیاری پیدا کرده‌ است و در نمای بسیاری از ساختمان‌ها به کار می‌رود. از نظر رنگ باید گفت دلنشین بودن و جذابیت چوب ترمو وود بیشتر از سنگ‌های طرح چوب است. اما از طرفی چوب مقاومت سنگ را ندارد و دوام آن نیز کم‌تر است. همین موضوع موجب شده موارد استفاده از طرح چوب ترمو محدود‌تر باشد.

اگر این دو عنصر را از نظر عایق بودن مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که این ویژگی در ترمو وود قوی‌تر بوده و می‌تواند عایق مناسبی برای حرارت و صوت باشند. در ادامه باید به جرم این دو نیز اشاره کرد که چوب ترمو وود وزن کم‌تری دارد و در ساختمان‌هایی که به سبک بودن مصالح خود اهمیت می‌دهند، کاربرد دارد.

در مقابل سنگ‌های طرح چوب از مصالح سبز و متناسب با محیط زیست به شمار می‌آیند، در حالی که تولید ترمو پلاست طرح چوب موجب ایجاد مقدار زیادی کربن می‌شود. اما خاصیت جرم پذیری در سنگ‌ها بیشتر است و ترمو وودها شفافیت خود را کم‌تر از دست می‌دهد. نصب ترمو وودها به زمان کم‌تری نیاز دارد و راحت‌تر انجام می‌شود، درحالی که سنگ‌ها به زمان و زحمت بیشتری برای نصب احتیاج دارند.

جمع بندی

این مقاله در ارتباط با سنگ طرح چوب تهیه شد و در اختیار شما قرار گرفت. همانطور که بیان کردیم این نوع سنگ طرح چوب دارند و در نمای ساختمان‌ها به کار می‌روند. البته می‌توان با استفاده از این نوع سنگ کف محوطه‌ها را نیز پوشاند. از مزیت‌های این سنگ می‌توان به استحکام بالا، سازگاری با محیط زیست، قیمت مناسب و... اشاره کرد. در این مقاله به معایب این نوع سنگ و تفاوت آن با ترمو وود نیز اشاره شد تا انتخاب برای شما راحت‌تر شود.